Zakelijk onroerend goed verkopen?

Schlichter NVM Makelaars zijn in alle commerciële vastgoedmarkten thuis. Ook in het dynamische Twentse winkel-/bedrijfsruimte/horeca-landschap weten wij als geen ander de weg. Bijvoorbeeld als u een winkel wilt verkopen, of als u een bedrijfspand of horecapand wilt verkopen.

U bent eigenaar van zakelijk onroerend goed dat u wilt verkopen. Welke prijs kunt u vragen? Met welke wetten en regels moet u rekening houden? Welke formules en beleggers zijn er op de markt? Of is die markt dusdanig dat het verstandiger is het om het pand voorlopig te blijven verhuren? 

Oplossingen die gericht zijn op waarde en rendement

Wij kunnen deze en andere vragen voor u beantwoorden, met oplossingen die gericht zijn op waarde en rendement. Wij kennen de grillige markt en de vigerende, veranderlijke wetgeving als geen ander en kunnen u op deskundige, betrokken en pro-actieve wijze en via een transparant en gestructureerd proces helpen aan de meest geschikte koper.

De verkoop van een bedrijfs-/winkel-/horecapand verloopt in verschillende stappen:

Oriënterend gesprek
Als eerst zal er een oriënterend gesprek plaatsvinden. Na deze eerste afspraak nemen wij het object op, brengen de verkoopmogelijkheden in kaart en doen uitgebreid marktonderzoek. De marketingstrategie die hieruit voortvloeit bevat alle effectieve marketinginstrumenten, zoals ‘te koop’-borden of -biljetten, advertenties en uiteraard plaatsing op Funda in Business, de best bezochte vastgoedsite voor zakelijk onroerend goed van Nederland.

De marketingstrategie wordt samen met het advies over de te hanteren koopprijs, de te verwachten transactieprijs en de voorwaarden vastgelegd in een opdrachtbevestiging, waarin ook de courtage staat die u met ons overeenkomt.

Zoektocht naar een koper

Tijdens de zoektocht naar een koper die volgt, houden wij u op de hoogte van de resultaten. Als die op zich laten wachten, denken wij mee over het aanpassen van de verkoopstrategie. Daarbij kunnen wij terugvallen op een uitgebreide database met transacties.

Bij het rondleiden van potentiële kopers brengt wij de sterke punten van uw pand op zowel wervende als realistische wijze naar voren. Dat voorkomt teleurgestelde kopers en claims achteraf. 

Onderhandelingen

Behalve marktexpert zijn wij ook onderhandelingsexpert. De afspraken die wij maken tijdens de onderhandelingen met de kandidaat-koper, leggen wij tussentijds schriftelijk vast. Bij het opstellen van de koopovereenkomst zullen wij gebruik maken van de NVM-modelovereenkomst.

Ondersteuning door de juridische dienst van de NVM behoort tot de mogelijkheden, net als onderwerping van de potentiële koper aan de NVM Businesstoets: deze screening levert tegen geringe kosten bruikbare informatie op over de betrouwbaarheid, de kredietwaardigheid en het betaalgedrag van personen en/of bedrijven. Dat verkleint de kans op problemen in de toekomst en geeft u meer inzicht in de risico’s.

Koopovereenkomst

In de aanloop naar de overdracht gaan de ondertekende koopovereenkomst en alle relevante stukken samen met een kopie van uw identiteitsbewijs naar de notaris. Zodra deze de papieren heeft ontvangen, stelt de notaris een datum en tijdstip vast voor het ondertekenen van de akte van levering. De notaris stuurt u een aantal dagen voor de levering een concept van de leveringsakte.

Sleuteloverdracht

Wij controleren samen met u of de gemaakte afspraken goed in de koopovereenkomst zijn opgenomen. Voor het transport sturen wij de afgesproken courtagenota naar de notaris ter verrekening bij het transport. Voor het zover is inspecteren wij samen met u en de koper het pand, om te zien of het volgens afspraak wordt opgeleverd. Ook tijdens het transport bij de notaris weet u ons aan uw zijde, als een deskundige sparring-partner, zodat u ook op de valreep niet voor verrassingen kunt komen te staan.

Neem contact op