Aankoopproces van uw nieuwe woning 

Wanneer u bij de aankoop van een huis zich laat begeleiden door een eigen makelaar dan spreekt u van een aankoopmakelaar. Dit is dus niet de makelaar van het verkopende huis. Die werkt in opdracht van de verkoper.

Wij zijn bij één woning nooit zowel aankoop- als verkoopmakelaar.

Meer weten? Vraag vrijblijvend een gesprek aan bij ons. Vervolgens laat u het aankoopproces van begin tot einde regelen of kiest u voor bepaalde delen van dienstverlening. Hieronder kunt u lezen hoe het aankoopproces in zijn werk gaat.

Stap 1. Geschikt huis zoeken

U kunt ons een specifieke zoekopdracht geven, maar u kunt natuurlijk ook zelf zoeken. Op funda vindt u nagenoeg het volledige aanbod van koopwoningen in Nederland. Wanneer u een funda-account aanmaakt en deze instelt, ontvangt u elke dag het nieuwste woningaanbod in uw mailbox.

Wij hebben een uitgebreid netwerk van NVM-makelaars. Hierdoor hebben wij als een van de eersten inzicht in woningen die op de markt komen. Dankzij onze jarenlange ervaring kunnen wij snel een goede selectie uit het actuele aanbod maken.

Stap 2. Bezichtiging

Heeft u een huis gezien dat u aanspreekt, dan regelt wij een bezichtiging. Zo komt u er snel achter of de woning werkelijk aan uw wensen voldoet. Wij bekijken het huis met andere ogen. Wij letten vooral op het onderhoud van de woning en eventuele gebreken. 

In sommige gevallen adviseren wij een bouwkundig specialist in te schakelen voor nader onderzoek. Ook hoort u van ons hoe het staat met de verkoop van de of er al meer bezichtigingen zijn geweest en welke biedingsprocedure wordt gehanteerd. Vergeet niet om bij een bezichtiging ook even door de buurt te lopen. 

Aandachtspunten

Gaat u een woning bezichtigen? We hebben enkele aandachtspunten voor u op een rij gezet.

  • Dakbedekking: is de dakbedekking aan vervanging toe?
  • Dubbelglas: is het dubbelglas nog wel rendabel? Na 25 jaar neemt de kans op lekkage toe. Daarnaast is het dubbelglas van 20 jaar geleden niet te vergelijken met het dubbelglas van nu.
  • Elektra: hoeveel groepen zijn er? Is er in het verleden uitgebreid?
  • Isolatie: is de woning geïsoleerd? Zo ja, wanneer en hoe? 
  • Riolering: is de riolering in het verleden al een keer vernieuwd bij een vooroorlogse woning?
  • Staat van het schilderwerk: is het schilderwerk binnen korte tijd toe aan vervanging?
  • Verontreiniging: is de grond verontreinigd en welke risico’s neemt dat met zich mee?
  • Asbest? Is er asbest aanwezig in de woning? Wat kan dit voor gevolgen hebben?

Bij twijfel is het raadzaam ons als aankoopmakelaar in te schakelen. Wij als aankoopmakelaar kunnen u adviseren en waarschuwen om geen clausules te tekenen waarin uw aansprakelijkheid wordt vergroot. Wij zijn op de hoogte van eventuele bouwvergunningen en wat het bestemmingsplan toelaat.

Stap 3. Extra onderzoek

Wanneer u concreet een woning op het oog hebt, kunnen wij uw extra onderzoek naar de woning doen. Denk dan bijvoorbeeld aan het checken van het verplichte energielabel, de bestemmingsplannen, de milieuaspecten en andere gegevens zoals van het Kadaster, gemeente, provincie of eventueel een Vereniging voor Eigenaars (VvE).

Stap 4. Onderhandeling

Als u een bepaalde woning wilt kopen, adviseert wij u over de juiste bieding strategie en een goed openingsbod. Als taxateur hebben wij wij veel ervaring met het bepalen van de juiste prijs. In de NVM-database voor woonobjecten kunnen wij bovendien zien wat de marktwaarde is van vergelijkbare woningen. 

Verder helpen wij u bij het vaststellen van de ontbindende voorwaarden. Op basis van deze voorwaarden kan een koopovereenkomst alsnog ontbonden worden. Welke bieding strategie uiteindelijk gekozen wordt, is afhankelijk van de situatie. 

Stap 5. Ondertekening koopovereenkomst

Accepteert de verkoper uw bod, dan wordt de koopovereenkomst opgesteld door de verkopend makelaar. Gebruikt de verkoper geen makelaar dan zullen wij deze koopovereenkomst voor u opstellen. Wij lopen de koopovereenkomst met u door om te zien of alle gegevens kloppen. 
Wij letten hierbij in het bijzonder op de koopsom, de opleverdatum, de ontbindende voorwaarden en de lijst van zaken die de verkoper in de woning achterlaat. Is alles in orde, dan paraferen u en de verkoper de koopovereenkomst. Alleen een door beide partijen ondertekende koopovereenkomst is geldig.

De koopovereenkomst gaat naar de notaris en u heeft vervolgens een wettelijke bedenktijd van drie dagen. Binnen deze tijd kunt u alsnog afzien van de aankoop. Doet u dit niet, zijn de financiën rond en vormen ook eventuele andere ontbindende voorwaarden geen obstakel meer, dan vindt op de afgesproken opleveringsdatum de overdracht plaats bij de notaris.

Stap 6. Uw huis financieren

Wanneer uw bod door de verkoper is geaccepteerd, is het voor u zaak de financiering rond te maken. Vaak sluit men hiervoor een hypotheek af. Aan de hand van de koopsom, eventuele verbouwplannen, uw eventuele eigen geld en de zogenaamde kosten koper (de kosten van de kadastrale inschrijving, overdrachtsbelasting en uw notariskosten voor het transport), kan uw hypotheekadviseur precies vaststellen welk bedrag u aan hypotheek nodig hebt. 

Ook kan uw hypotheekadviseur u adviseren over een hypotheek die bij u past. Wellicht komt u in aanmerking voor de Nationale Hypotheek Garantie. De koopprijs van uw woning moet dan wel onder de NHG-grens liggen. 

Meestal is voor de financiering een taxatie nodig. Hiervoor heeft u vrijwel altijd een taxatierapport van een gecertificeerde taxateur nodig. Wij, uw aankoopmakelaar, en de verkoopmakelaar mogen deze niet opstellen, omdat ze bij het onderhandelingsproces zijn betrokken. Maar we kunnen u wel helpen met het vinden van een gecertificeerde taxateur.

Stap 7. Notaris

Als een datum is vastgesteld voor overdracht van de woning, adviseren wij u over alles wat moet worden geregeld. Zo vergeet u niets en kan de notaris de eigendomsoverdracht (akte van levering) voorbereiden. Een paar dagen voor de levering krijgt u van de notaris een concept-leveringsakte en een nota van afrekening. 

Controleer altijd of alle gegevens kloppen. Wij zullen ook de concept-leveringsakte en de nota van afrekening voor u nalopen. Vlak voor de overdracht inspecteert u samen met ons de woning om te zien of deze nog in de afgesproken staat is. Daarna betaalt u (vrijwel altijd deels via de hypotheekverstrekker) bij de notaris de koopsom, de overige kosten en zo nodig de prijs van de overgenomen roerende zaken. 

Vervolgens tekent u de akte van levering. De woning staat nu op uw naam en wordt door de notaris ingeschreven bij het Kadaster.

Mochten er naderhand nog problemen naar voren komen dan zijn wij altijd bereikbaar voor advies en afwikkeling.


Wilt u meer informatie over de aankoop van uw nieuwe woning? 

Neem contact op