Verhuur van uw woning
U wilt uw woning(en) verhuren. Hier komt veel bij kijken, want u doet zaken in een lastige markt met vaak wijzigende regelgeving. Welke huur kunt u vragen? Waar moet u rekening mee houden?
Loop daarom eens bij ons binnen. Wij zijn op de hoogte van de laatste marktontwikkelingen. Wij kunnen\ u in een vrijblijvend gesprek van advies voorzien. Ook voor tijdelijke verhuur.
Een woning verhuren in 4 stappen
Stap 1. Het aanbieden van de woning
Samen met ons bespreekt u de woning die u wilt verhuren. De afmetingen en bijzondere eigenschappen worden genoteerd en u geeft aan welke eisen u stelt aan de potentiële huurder. Het energielabel is verplicht als u uw huis gaat verhuren.
Een belangrijk aspect is het bepalen van de juiste huurprijs. Wij zijn als geen ander op de hoogte van de markt en kan dan ook voor u een reële maximaal haalbare huurprijs vaststellen. Zo kan uw huurwoning uitgebreid en met alle kenmerken op funda.nl, op onze website en op social media worden geplaatst.
Stap 2. De bezichtiging
De gegevens van uw pand zijn gekoppeld aan de zoekcriteria en woonwensen van de woningzoekende. Ook is gekeken naar de eisen die u stelt aan potentiële huurders. Komt dit met elkaar overeen, dan worden geïnteresseerde kandidaten uitgenodigd om de woning te bezichtigen.
De bezichtiging biedt ons een goede gelegenheid te achterhalen waarom de kandidaat-huurder geïnteresseerd is in juist uw woning. En waar aanvullende vragen liggen. Wij brengen na de bezichtiging altijd verslag aan u uit over het resultaat.
Stap 3. De acceptatie
Er wordt zorgvuldig gekeken naar uw eisen en wensen, want u neemt uiteindelijk de beslissing of u in zee gaat met de huurder. Wij werken met de NVM Woontoets. Uw toekomstige huurder wordt in dat geval gescreend op kredietwaardigheid, identiteit, enz, enz.
Besluit u de kandidaat-huurder te accepteren? En besluit de kandidaat-huurder uw woning te accepteren? Dan zijn wij onmisbaar.
Wij controleren samen met de kandidaat-huurder de woning en stelt een inspectierapport op. Zo hebt u beiden meteen een duidelijk overzicht van de staat van de woning. Gaat de kandidaat-huurder akkoord, dan wordt een lijst opgesteld met over te nemen zaken. Bijvoorbeeld een vloer of gordijnrails. Wij kunnen u hier in ondersteunen.
Stap 4. De huurovereenkomst
Voor huurovereenkomsten nemen wij over het algemeen het meest recente contract van de ‘Raad voor onroerende Zaken’ (ROZ) als basis. In de huurovereenkomst worden de standaardgegevens en eventuele bijzondere bepalingen opgenomen.
Na tekening van de overeenkomst vindt de sleuteloverdracht plaats. Zowel u, de verhuurder, als de huurder worden door ons uitgebreid geïnformeerd over hun rechten en plichten. Zo komen de huurder en verhuurder niet voor verrassingen te staan.
De bemiddelingskosten
Op de huidige huurmarkt zijn bemiddelaars actief die verhuurders benaderen met het aanbod om bemiddelingskosten bij de huurder in rekening te brengen.
Dat lijkt aantrekkelijk, maar als een bemiddelaar zowel voor de verhuurder als de huurder werkt, mag hij op grond van artikel 417 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek geen courtage in rekening brengen bij de huurder.
Een uitzondering geldt als de huurder bedrijfsmatig handelt.
De opdrachtgever betaalt de makelaar
Wij werken voor onze opdrachtgever, in het geval van verhuur van een woning is onze opdrachtgever de verhuurder. De belangen van de opdrachtgever zullen wij altijd behartigen. Vandaar dat na een geslaagde transactie onze opdrachtgever, in dit geval de verhuurder, onze rekening ontvangt.
Wilt u meer informatie over de verhuur van uw woning?